vrijdag 25 juni 2010

2010-06-26 "Schelpjes".

"Schelpjes".
Eén van de leuke dingen aan duiken bij Dishoek is dat het altijd een verrassing is wat je weer tegen gaat komen. De bodem verandert constant door de sterke stroom. Onderwater heeft de zanderige bodem een duinstructuur van geulen en zandruggen. Op de bodem van die geulen is vaak van alles te vinden: kleibonken, grote houten stammen (paalhoofden), het nodige glaswerk (lees lege flessen) en natuurlijk schelpen.

Op één van mijn laatste duiken viel mijn oog op 2 wat grotere schelpen die er "oud" uitzagen. Deze meegenomen en thuis heb ik hier een paar foto's van gemaakt. Deze foto's heb ik naar mede Duikteam-Zeeland lid Dick gemaild omdat ik wist dat het verzamelen van schelpen een hobby van hem is.

Het onderstaande antwoord verraste mij toch wel:

Hoi Jaro,

Je "schelpjes" even opgezocht in de pas uitgekomen fossielenatlas "De Fossiele schelpen van de Nederlandse kust".
Het gaat om twee verschillende soorten zgn. marmerschelpen uit het Plioceen (ca. 5 miljoen jaar oud, niet voor te stellen hé?).
De gaafste schelp, met de fraaie top uitwaaierende lijntjes, is een Glycymeris radiolyrata radiolyrata Moerdijk & Van Nieulande, 1995. Opvallend zijn de boorgangen van een parasitaire worm, die waarschijnlijk al in de schelp zat toen het weekdier nog leefde, want de boorgang is deels omkapseld; de rest van de boorgang is waarschijnlijk ook ingekapseld geweest, maar die overkapping is weggesleten, niet zo lang geleden zoals het eruit ziet, want de randen van de boorgang zijn nog scherp. De andere klep met de radiale groefjes, waarvan een deel van het slot ontbreekt, is een Glycymeris variabilis (Sowerby, 1824). Beide soorten zijn uitgestorven en komen nergens op de wereld meer levend voor.

Zeeland is in Nederland beroemd als vindplaats van fossiele schelpen!

Groetjes,

Dick

Geweldig! Deze "schelpjes"hebben nu een prominent plaatsje in onze boekenkast gekregen met een kaartje met daarop de uitleg van Dick erbij.
Ik ga hierdoor toch anders kijken naar de schelpen die ik onderwater tegen kom en hierdoor heeft het duiken er weer een dimensie voor mij bij gekregen.
.
Jaro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten