zaterdag 4 februari 2012

2012-01-29 Trafohuisje

2012-01-29 Trafohuisje 
Vandaag mij eerste duik weer eens in Nederland. Mijn laatste duik was 7 december 2011 bij een bovenwater temperatuur van 29°C en een onderwater temperatuur van ook 29 °C op Curacao. Nu was het goed koud aan het worden Het begin van een goede vries periode. Een boven water temperatuur van net 1°C en een onderwater temperatuur van 5°C. Dus erg fris en helaas geen zon vandaag.

Omdat Jaro nog 1 duik moest maken voor zijn 3* ben ik mee gegaan als beginner. Dit ging voor mij erg makkelijk omdat ik weer erg moest wennen aan mijn droogpak. Ik vind het nog steeds maar niks. Ik mis de vrijheid in je pak en moet erg wenen aan de extra kg's lood. Dit ter compensatie voor droogpak en omdat het een ondiepe duik zou worden dus nog maar 2 kg extra mee genomen.

Roel en Astrid waren er ook evenals Paul die hier het brevet van Jaro af kwam nemen. Voor de duik eerst een briefing, de luchtberekening en de controle op opbouw duikset. Daarna pak aan, controle op alles mee en dan naar de waterkant. Deze keer gaan we naar rechts de kom in. Als eerste kwamen we rakker tegen daarna zand en mooie groepjes oesters, steen, mossen, wieren en zakpijpen. Veel vis is er niet door de kou wel af en toe een krab.


Na 20 minuten draaien we om. Deze keer komen we wel het zeilbootje tegen en daarna Rakker. Paul is de gehele duik dicht bij ons in de buurt gebleven dit om te kijken of mijn duikleider (Jaro) het goed deed. Het ging allemaal goed mede door het goede zicht onderwater. We hadden toch zeker een 5 meter zicht en op 8 meter diepte hadden we zelfs nog geen lamp nodig. Heerlijk is dat. Na 45 minuten kwamen we boven. Roel en Astrid waren er ook. Die waren de andere kant aan het verkennen geweest. Terug naar de auto's, ons omgekleed, de spullen opgeruimd en onder het genot van warme chocomelk, koffie, koek en een borrel kregen we een debriefing. 


Jaro had alles goed gedaan. Dus hij is geslaagd voor zijn 3*. Gefeliciteerd Jaro op naar de 4*


Dit was weer een geslaagde dag maar zoals nu de weersvooruitzichten er zijn ook even de laatste duik of het zal een ijsduik moeten zijn. 

Marian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten