zaterdag 4 februari 2012

2012-02-04 De fuik bij het trafohuisje Veere

2012-02-04 De fuik bij het Trafohuisje Veere.
Na het zien van de enorme indrukwekkende fuiken rees bij Astrid de vraag,
"wat gebeurd er met de gevangen niet te pruimen vis?".
Daar kan alleen de eigenaar van de fuiken (Marcel) antwoord op geven.

"De fuik met de mooi begroeide palen".

Hun mail wisseling:

Goedeavond,

Ik ben een fanatiek duiker en duik in de wintermaanden vooral in het Veerse meer. De laatste weken zijn we voornamelijk bij het trafohuisje te water gegaan. Nu staan daar de fuiken weer opgesteld. Ik moet zeggen erg mooi om langs te zwemmen. Maar mijn vraag is wat doen jullie met de zeedonderpadden die in de fuiken terecht komen. Het is namelijk de tijd van het paren en eieren afzetten van de donderpadden. En ik geloof niet dat deze vis te eten is. Ik hoop dan ook dat jullie ze weer terugzetten zodat de populatie donderpadden verder kan groeien in het Veerse meer.

Met vriendelijk groet,
Astrid


"Een paling in de fuik".

Niet veel later volgt het antwoord,

Hallo Astrid,

Mooi dat je vaak in het Veerse meer duikt en fuiken geen probleem vind dat is bij sommige duikers wel eens anders. Als antwoord op je vraag kan ik stellen dat we ze direct terugzetten, ze zijn inderdaad niet voor consumptie geschikt. Je kunt wel stellen dat de populatie de laatste jaren explosief is gegroeid. We komen ze vooral in de wintermaanden tegen in de zomer niet zo veel. Ik hoop dat dit antwoord voldoende is mochten er nog andere vragen zijn of mocht je iets bijzonders tegenkomen dan hoor ik die graag.


Met vriendelijke groet,
Marcel


We zijn het trouwens met hem eens, de fuiken zijn er voor te bewonderen. Niet om hem te bedonderen. Het bevrijden van het gevangene wordt door ons ook niet op prijs gesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten